Et øyeblikk...(chotto matte kudasai)
Stockholm Stockholm Stockholm
29. mars var vi invitert til Stockholm sammen med gjestene fra Japan og Østerrike, for å presentere Improbasens metodikk i Sverige. Vi gjorde først en presentasjon på den imponerende Youth Jazz Festivalen, som foregår på Kulturamahuset i Stockholm. Vi måtte selvfølgelig sjekke mobiltelefonene våre først, men så snart det var gjort satte vi i gang. Vi kjørte et lignende opplegg som det vi hadde på Universitetet i Stavanger dagen før, med spille-eksempler og "live" undervisning av gjestene fra Japan og Østerrike.
Besøket kom i stand på initiativ fra Svensk Jazz, som er søsterorganisasjon til Norsk Jazzforum. Representanter fra organisasjonen hadde sett presentasjonen vår på årskonferansen til Europe Jazz Network, og ville formidle disse erfaringene til svenske fagmiljøer. Vi rakk også et møte med Karin Inde som er leder for Svensk Jazz, og Fredrik Norén som jobber med saker relatert til rekruttering. Her diskuterte vi bl.a. å overføre erfaringene fra Jazzcampen vi hadde i Danmark, og også muligheter for å gjennomføre Barnas Jazzcafé i Sverige.
Og sannelig møtte vi også jazzvenner fra Helsingborg. 11 år gamle Hillevi, som vi besøkte i februar, hadde reist 6 timer med tog for å møte oss, og de unge talentene fra hver side av kloden fant med en gang tonen.
Neste presentasjon fant sted på Kungliga Musikhögskolan, der vi møtte en eksklusiv forsamling med jazzlærere fra hele Sverige.
Også her fortalte vi om våre erfaringer med å utvikle barns evne til improvisasjon gjennom en kombinasjon av håndverk og aktiv gehørtrening. Her ble det "live" undervisning i ordets videste forstand, da vi også inviterte 11 år gamle Hillevi opp på scenen.
Etter få minutter var hun solist med bandet på Miles Davis-låten Dig (en låt hun aldri har spilt før), så her har svenskene VIRKELIG noe å glede seg til i årene som kommer.
Da presentasjonen var ferdig, kom vi i prat med svært mange, meget kunnskapsrike, nysgjerrige og engasjerte jazzlærere, som vi håper å holde kontakten med videre, slik at vi kan samarbeide om å utvikle gode rekrutteringsmiljøer i de skandinaviske landene. Arrangøren var også fornøyd med de unge musikantene, -så fornøyd at vi ble invitert til å gjøre en ekstra konsert på Youth Jazz Festivalen samme kveld.
Men først måtte vi jo vise gjestene våre denne perlen av en by, gå på Gamla Stan, spise sild and all that.
Så gikk turen tilbake til Kulturama.
Her kunne virkelig trioen slå ut håret og kose seg.
Salen var full av engasjert jazzinterresert ungdom.
Dette trigget de tre, og spillet ble spenstig og oppfinnsomt.
De fikk tilrop underveis, og ungdommene stimlet sammen i salen for å få med seg dette.
Flere spurte hvor gamle de var, og kunne nesten ikke tro det da de fikk vite at de er helt nede i 12-årsalderen.
Dette ble med andre ord en meget berikende ekstrakonsert.
Vi fikk også med oss noen av de andre konsertene på denne flotte festivalen.
Her er altså ungdom fra hele Sverige samlet en hel helg.
De går på forelesninger, og deltar på workshops.
De spiller konserter, og hører på hverandre.
Et meget prisverdig tiltak av Svensk Jazz, og gjestene våre var fulle av inntrykk da de gikk ut i Stockholms-natten.
|
| |
|
|