Konserten i Sapporo ble nok en suksess for Barnas Jazzcafé, med stormende jubel og fullt hus på den koselige klubben Kamihikoki. Her var det svært mange deltakere, og disse ble fordelt på ulike grupper, slik at hele fem herlige småband kunne delta. Vi øvde med gruppene i Sapporo uken før Yokohama-konserten, parallelt med øvelser og individualtimer med de som skal slutte seg til gjengen fra Stavanger og Sandnes i slutten av mars.
Miljøet i Sapporo er helt enestående. De spiller mest storband til vanlig, men har en genuin interesse for jazz, slik at de er svært nysgjerrige på de improvisatoriske utfordringene samspill i mindre grupper åpner for. Samarbeidet med miljøet i Sapporo begynte da vi ble kontaktet av Sapporo Junior Jazzschool i 2012. Det var som følge av denne denne kontakten vi fikk øynene opp for å bygge et internasonalt nettverk for jazzinteresserte barn. Det var sammen med Sapporo Junior Jazzschool vi utviklet festivalen Kids in Jazz, som ble gjennomført første gang i forbindelse med skolens første besøk i Norge i august 2012. I løpet av det første året etter vi ble kjent med miljøet i Sapporo møttes vi hele 6 ganger, som er ganske mye, den lange avstanden tatt i betraktning. Særlig hyggelig var det å overbringe en hilsen fra Norge på den gedigne årlige semesteravslutnings-konserten deres i 2013. Et annet høydepunkt var turnéen vi hadde i Japan samme år, der vi fikk meget god hjelp og støtte av den Norske Ambassaden i Tokyo.
I august 2013, kom det igjen en stor delegasjon fra Sapporo til Kids in Jazz i Norge, igjen med mottakelse og aktiv deltakelse fra den Japanske Ambassaden i Oslo. I oktober møttes vi nok en gang, da vi droppet innom konserten deres i Luxembourg i forbindelse med vårt besøk i Belgia. Det var derfor ekstra hyggelig at de norske strikkeluene vi hadde med til dem da vi møttes i Luxembourg, plutselig dukket opp igjen under Barnas Jazzcafé i Sapporo. Skolen i Sapporo spiller en viktig rolle for kulturlivet i byen, og har en rekke oppdrag der de framstår som byens ansikt utad. Stiftelsen bak skolen driver også en stor kunstpark med mange paralleller til Vigelandsparken, og ordføreren i millionbyen er styreleder for det hele. Dette blir en viktig inspirasjon når vi starter Barnas Jazzorkester i Oslo til høsten.
Samtidig er det gledelig at vi også kan bidra med noe, og pågangen om improvisasjons-timer var denne gangen så stor at døgnet gikk i ett. Og FOR en gjeng dette er å jobbe med! Hvis vi her hjemme hadde hatt noe i nærheten av den grunnopplæringen disse får, ville vi vært på verdenstoppen, både når det gjelder generell instrumentbeherskelse, gehørbasert spill, notekunnskap og samspillevne. Nok en gang må den svimlende jenteandelen påpekes. Hvis vi også i Norge hadde flyttet opplæringen innefor improvisasjonsmusikk ned på det aldersnivået der jentene faktisk dominerer (også hos oss), ville vi utlignet kjønnsforskjellene innenfor jazz og beslektet musikk på rekordtid. Og FOR et nivå disse jentene (og guttene) holder!
På Barnas Jazzcafé fikk vi høre sprudlende solistprestasjoner og gnistrende samspill fra samtlige grupper. Dette var siste dag i Japan denne gangen, og vertskapet insisterte på å holde et avskjedsselskap. De har vel reservert et bord da tenkte vi, men neida, -de hadde reservert en restaurant, og nærmere femti små og store gjester dukket opp.
Og samarbeidet fortsetter. I neste uke blir to av jentene med til Stavanger, så publikum på Vestlandet kan bare glede seg. I august er det igjen klart for Kids in Jazz, med besøk fra Sapporo. I 2016 har Sapporo City Jazz jubileum, og de planlegger en verdensomspennende Jazzcamp, med internasjonalt anerkjente instruktører, og barn fra alle verdenshjørner. De ønsker at Improbasen skal være koordinator for dette, så her er det mye å glede seg til.