Det er svært gledelig å oppleve at konseptet Barnas Jazzcafé stadig eksporteres til nye steder. Kurven var bratt fra trapperommet i Kråkstad, via Ski Rådhusteater til Nasjonal Jazzscene. Men at neste steg skulle bli millionbyen Yokohama, er nesten ikke til å tro. Konseptet er enkelt. Vi reiser til et sted, samler noen barn som er nysgjerrig på jazz og improvisasjon, -erfarne eller uerfarne, og vi øver inn et repertoar. Det er relativt lett å organisere, ettersom det finnes engasjerte foresatte eller andre ressurspersoner på de fleste steder. Konseptet er også relativt kostnadseffektivt, ettersom den største utgiften ved jazzkonserter er honorar, og det slipper man jo når deltakerne er barn. Dermed kan man presentere kvalitetsmusikk for et entusiastisk publikum, samtidig som man åpner nye horisonter for unge talenter, og rekrutterer både nye publikumsgrupper, arrangører, og utøvere til musikkformen. Når sant skal sies gjennomførte vi et arrangement i Sapporo allerede i juli 2013. Det som er ekstra fasinerende, er at barnejazz-trenden sprer seg med lynets hastighet.
I 2013 flyttet én jente fra Sapporo til Kawasaki. Gjennom festivalen Kids in Jazz i Norge ble hun kjent med unge likesinnede fra nabobyen Yokohama, og dermed var det gjort. I Yokohama fyllte Barnas Jazzcafé den koselige klubben Hey-Joe, som ligger sentralt i det yrende området i nærheten av Yokohama Station. Vi foreslo at vi burde finne på en japansk eller engelsk navn, men de insisterte på at vi burde beholde det norske navnet, og slik ble det.
Mange av deltakerne spiller i det fantastiske storbandet Sasage Jazz Ensemble Orchestra. Dette er rett og slett et skoleband (litt som våre skolekorps). Forskjellen er at de øver hver ettermiddag mandag til fredag, og én time hver dag før skolen begynner. I tillegg øver de hver helg unntatt nyttårshelgen. Dette er høyst frivillig, og det er kø for å få være med. Resultatet er et enestående læringsmiljø, og en fantastisk spilleglede. Når de er ferdig på ungdomskolen blir de med i OB-bandet (oldboys), men i Yokohama er jenteandelen er så stor at de kaller det OG-band.
tillegg til denne fenomenale gjengen, var det med deltakere fra Tokyo, og to musikanter hadde tatt den lange veien fra Sapporo, helt nord i Japan, for å delta på Barnas Jazzcafé. Vi jobbet med deltakerne både individuelt og i grupper i dagene før konserten. En av jentene hadde ingen erfaring med improvisasjon, men basiskunnskapene var så gode at hun improviserte helt strålende på låter som Donna Lee og Joy Spring etter bare to dagers undervisning. Tenk hva vi kunne få til om vi hadde en sånn grunnopplæring i Norge!
Tre unge jenter som besøkte Kids in Jazz første gang i 2013, var også med. Det var svært gledelig å observere at det vi hadde fått til sommeren før, fremdeles var på plass, og at det hadde blitt modnet slik at de nå framsto som meget drevne improvisatorer. Dette viser hvor viktig både festivalen KIds in Jazz og konsertserien Barnas Jazzcafé er for utredelsen av jazzinteresse blant de yngste talentene. Om to dager arrangeres Barnas Jazzcafé i Sapporo, og så går turen til Sandnes og Stavanger.