13. og 14. februar hadde vi undervisningslab for engasjerte, reflekterte kolleger og masterstudenter i musikkpedagogikk ved NMH.
Emnet administreres av John Vinge, og består av 4 workshops i året, der studentene jobber praktisk og samtidig setter av tid til faglig refleksjon og samtale. I tillegg deltok pianisten Fride Nøstdahl Hjelle, som skriver en prosjektoppgave om improvisasjonsopplæring.
To av våre egne elever var med for å demonstrere resultatene, og ble også brukt i "live" undervisning, tildels på instrumenter de ikke spiller til vanlig, for også å vise hvordan vi jobber med nybegynnere.
Det er svært gledelig for oss at Improbasen's metodikk er relevant på dette nivået. Vi fikk også besøk av førstårsstudenter fra jazzlinja, og av Guro Gravem Johansen, som har forsket på Improbasens metodikk i boken "Children’s Guided Participation in Jazz Improvisation: the case study of Improbasen", som kommer ut i løpet av vårsemesteret.